Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen te rijden.
Veilig voor boer en burger
In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden.
Oproep aan het college van B&W: Raadslid Jeroen Neimeijer van het CDA in Raalte roept het college op om in actie te komen. “Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen” aldus Neimeijer. Daarnaast is hij benieuwd welke overheid deze beslissing kan nemen. “In Heeten hebben we te maken met een provinciale weg, maar in Heino is het de N35, deze valt onder het Rijk.” Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen.
De 1ste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europesche APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.”
Schriftelijke vragen inzake landbouwverkeer toestaan op de rondweg Heeten en Heino
Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen.
Met dit wetsvoorstel voldoet Nederland aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen, die harder dan 40 km/u kunnen rijden. Reden voor het wetsvoorstel was de Europese APK-plicht, die in mei 2018 al in werking had moeten treden. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over
provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door stadsen dorpskernen te rijden.
Veilig voor boer en burger
In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt
veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden.
Overgangsperiode
Als ook de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel, dan geldt een overgangsperiode tot 2025. Alle (land)bouwvoertuigen moeten na het van kracht worden van het wetsvoorstel vanaf 2025 een
kentekenplaat voeren. Nieuwe trekkers worden na inwerkingtreding van de wet direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen, die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de
snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben voor 2025 een kentekenplaat nodig.
Vragen:
1. Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?
2. Uitgaande van dat de 1e kamer ook instemt, is het college dan bereid om mee te werken dat
de rondweg bij Heeten en Heino opengesteld wordt voor boven genoemde
landbouwvoortuigen?
3. Wie heeft hier het uiteindelijke zeggenschap over? De gemeente, provincie of het rijk?
4. Zijn er andere wegen in de gemeente die hiervoor dan in aanmerking komen?
Het bericht Landbouwverkeer om Heeten heen, meer veiligheid in de kern. verscheen eerst op Salland TV.