De Wijhese veerpont bestaat al sinds 1379 en levert tot de dag van vandaag een cruciale toevoeging aan het vervoer tussen Wijhe en Heerde. Elke dag vaart het pontje 200 keer heen en weer om het verkeer naar de andere kant van de IJssel te brengen. Twee, van de in totaal acht schippers; Gideon Visser en Selmus Oosterwold, nemen ons mee op een door-de-weekse werkdag.
Het heen en weer varen loopt niet altijd vlekkeloos volgens de twee mannen: “Het gebeurt regelmatig dat de auto’s bij elkaar op de bumper klappen, of dat ze bijvoorbeeld de handrem er niet op hebben en tegen de hefboom aan schuren, maar dit soort gebeurtenissen maken het werk ook wel weer interessant”, geven de heren aan.
Elke dag is anders
“We hebben elke dag wel vaak dezelfde mensen natuurlijk, maar het weer en verschillende voertuigen die langs komen maken het elke dag wel anders. Elke dag is de veerpont actief waarbij twee diensten van acht uur voorkomen. We zijn er ‘s ochtends altijd om 06.00 uur al bij, we varen namelijk om 06:30 uur al, zo kunnen we nog de nodige dingen nakijken zoals de motorolie bijvoorbeeld.”
Deel van de weg
Sommige veerponten stoppen met varen in de winter, maar in Wijhe niet. “Nee we gaan in de winter gewoon door, we zijn namelijk gewoon een deel van de weg.” Het zijn voornamelijk landbouwvoertuigen die veel gebruik maken van de veerpont: “We zitten natuurlijk wel met een gewichtslimiet van 25 ton” zegt Oosterwold. “Als er dus vier trekkers staan te wachten moeten we gewoon heen en weer, anders word het te zwaar.”