De telefoon staat roodgloeiend bij de Luisterlijn in de zomerperiode

In de vakantie is het druk bij de Luisterlijn, bemerken vrijwilligers. De luisterlijn biedt 24 uur per dag een luisterend oor via telefoon, chat en mail. De organisatie wenst dan ook dat mensen naar elkaar blijven omkijken, zeker in de vakantieperiode.

Extra druk
“Doordat bij veel mensen het gevoel van eenzaamheid toeneemt in de zomervakantie, en vrijwilligers ook genieten van een welverdiende vakantie, is het flink aanpoten om alle oproepen te beantwoorden”, zegt Yvon Schmitz, trainer en begeleider bij de Luisterlijn. “Oprechte aandacht en interesse kunnen een groot verschil maken voor anderen. Juist in deze periode.”

Eenzaamheid voornaamste reden om te bellen
In de zomerperiode gaan veel mensen weg, of ze gaan buiten leuke dingen doen. Voor sommige mensen die aan huis gekluisterd zijn of in de omgeving geen aansluiting kunnen vinden, kan deze periode (extra) eenzaam voelen. Verbinding en een goed gesprek kunnen dan écht helpen. Dat weten de vrijwilligers bij de Luisterlijn als geen ander. Zij spreken dagelijks, dag en nacht, mensen die eenzaam zijn. Eenzaamheid is de grootste (achterliggende) reden waarom mensen contact zoeken met de Luisterlijn. Jaarlijks voeren professioneel opgeleide vrijwilligers ruim 330.000 gesprekken.

Tekst gaat verder onder foto

Foto: www.pexels.com

Bezetting uitdaging in zomerperiode
Vorig jaar zag de Luisterlijn ook een piek in het aantal oproepen in de maanden juli en augustus. Die zorgde voor drukte op de lijnen. In de genoemde periode voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn gemiddeld ruim 27.000 gesprekken per maand. “En dat is nogal wat, vooral als je bedenkt dat een gemiddeld telefoongesprek bij de Luisterlijn ruim 21 minuten duurt en dat onze bezetting in die periode ook een uitdaging is. Ook vrijwilligers zijn weleens aan vakantie toe”, vertelt Yvon. Net als vorig jaar verwacht de Luisterlijn dit jaar weer een piek.

Eenzaamheid is van alle leeftijden
Schmitz merkt op dat (zomer)eenzaamheid niet alleen onder ouderen voorkomt, maar ook onder jongeren. “Dat horen we in de gesprekken. Wel zien we dat relatief meer jongvolwassenen gebruikmaken van onze chatdienst.” Hoewel er bij de Luisterlijn veel vrijwilligers dienstdoen, blijft de vraag hoog. De Luisterlijn is daarom altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers die een luisterend oor willen bieden aan mensen die daaraan behoefte hebben. Voordat je aan de slag gaat, krijg je een uitgebreide training in gespreks- en luistervaardigheden. In het najaar starten veel nieuwe trainingen door het hele land, waaronder in Zwolle. Kijk voor informatie en aanmelden op www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.

Over de Luisterlijn
Bij de Luisterlijn kun je 24/7 terecht als jij een luisterend oor zoekt. Je kunt bellen naar 088 0767 000 of chatten via www.deluisterlijn.nl.

Ga voor meer info naar www.Salland1.nl

Powered by WPeMatico