Volwassenen en kinderen die blind of slechtziend zijn, kunnen nog onvoldoende vanzelfsprekend meedoen in Nederland. Zo is maar 10% lid van een sportvereniging. Dit moet veranderen vindt Oogvereniging Overijssel.
Daarom heeft de Oogvereniging de campagne: ‘De Oogvereniging maakt zichtbaar’ gelanceerd.
Oogvereniging Overijssel gaat op 7 september om 15.00 uur met de wethouder Sociaal domein Judith Compagner en beleidsadviseur Zorg en Welzijn Milou Jager in gesprek over deze campagne. Milou Jager laat aan Salland1 weten uit te kijken naar het gesprek. “We gaan uitleg krijgen over de uitdagingen waar mensen met een visuele beperking voor staan en we willen hierin graag meedenken over mogelijke oplossingen.”
Uitdagingen
Sporten, op bezoek bij familie en vrienden, pinnen in een restaurant. Voor velen
vanzelfsprekende activiteiten, maar niet voor de 350.000 blinden en
slechtzienden in Nederland. Dit zijn nog maar enkele van de vele uitdagingen
waar blinden en slechtzienden tegenaan lopen. Luuk-Jan Boon, directeur van de
Oogvereniging: ‘Op tal van sociale activiteiten kunnen mensen met een
oogaandoening nog niet vanzelfsprekend meedoen. Juist deze activiteiten maken
het leven leuker. Daarom blijft de Oogvereniging eraan werken om dit te
veranderen.’
Meedoen is niet vanzelfsprekend
Dagelijks worden mensen met een visuele beperking geconfronteerd met sociale
uitsluiting. De Oogvereniging komt op voor de belangen van alle mensen met een oogaandoening. Daarnaast verstrekken zij informatie over ogen, zien en niet (goed) zien. Er worden in diverse plaatsen oogcafés en activiteiten in het gehele land georganiseerd omdat er veel behoefte is aan sociaal contact met anderen.
Activiteiten in Olst-Wijhe
In het gesprek met de wethouder en de beleidsmedewerker vindt de oogvereniging
het van belang om mee te kunnen praten over belangrijke issues als
ontoegankelijke busstations of sportverenigingen, gevaarlijke verkeerssituaties in
de gemeente, digitale ontoegankelijkheid van gemeentewebsites en -apps, om
samen oplossingen te vinden en de toegankelijkheid op tal van terreinen te
vergroten.
De vrijwilligers zullen ook het boek ‘Gezien – Leven met een
visuele beperking’ van Marijke Osinga uitreiken. Dit boek bevat 20 interviews
met mensen met minder of geen zicht. Hun achtergronden en ervaringen zijn
totaal verschillen. Samen geven ze een uniek en rijkgeschakeerd perspectief op het leven in Nederland met een visuele beperking.
Waaruit bestaat de campagne?
Via Facebook en Instagram wordt het algemeen publiek geïnformeerd over de
activiteiten van de Oogvereniging. Via een infographic met kerncijfers en onze
standpunten op de website wordt in kaart gebracht wat er nog moet gebeuren op het
gebied van inclusie van mensen met een oogaandoening.
Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat mensen met een oogaandoening vanzelfsprekend mee kunnen doen in Nederland!
Powered by WPeMatico