Ik presenteerde ooit een cultuurdebat in Roalte waar het ging over de kracht van verbeelding. Een gastspreker kwam daarbij iets vertellen over Monet en diens Japanse brug en de waterlelies. Daar kon ik wel een mooi linkje mee maken. Ik had die Monet net een maand daarvoor gezien in het Poesjkin-museum in Moskou.
Door Denne van Knöldert
De cultuurbarbaar in mij liep door dat museum en zag ineens iets dat me verdacht veel aan Van Gogh deed denken. Hoop zonnebloemen en veel streepjes. Vlak er naast hing een schilderwerk dat me vooral opgebouwd leek uit allemaal puntjes. Matisse stond erbij en vaag begon me iets te dagen over pointillisme. En toen dat bruggetje van Monet er achter aan. “Ik vind ze in de brochure toch mooier dan in het echt”, liet ik me ontvallen. Gelukkig konden de vele bewakers daar in dat donkere hoekje van ‘het Poesjkin’ dat niet verstaan.
Dat was wel een stoer verhaal als opening van dat cultuurdebat. Vond ik. De aanwezigen vonden het minder grappig. Dat waren liefhebbers. Ik probeerde me nog te redden door te laten blijken dat ik vooral die Monet goed bekeken had en dat ik die topless dame in de vijver zo onverwacht vond.
Ook daar kreeg ik de zaal niet van het slot af. Ik begreep tijdens de Monet-presentatie waarom. Er was geen topless dame in dat hele schilderij aanwezig. Niet eens een dame. Zelfs niet iets van een zeemeermin of zo. Ik zat helemaal fout. Na de pauze heb ik maar niet geprobeerd een beetje van mijn verloren terrein terug te winnen door een relatie met het thema van de avond te leggen: de kracht van verbeelding… Ook omdat ik bang was dat dat af zou glijden naar een dirty mind.
Dat voorval had ik therapeutisch verdrongen maar kwam weer naar boven toen ik van de week een werk van Banksy zag. Deze kunstenaar, ik zou hem meer een kunstenmaker noemen, had pas geleden nog van zich doen spreken door een schilderij van hem kort na verkoop door de versnipperaar te halen. En wat denk je: het schilderij werd alleen maar meer waard. Deze week sloeg hij weer toe. Hij verbasterde een werk van Monet. Die Japanse brug, over de vijver met lelies.
In de vijver onder die Japanse brug liggen nu een paar winkelwagentjes en een verkeerspylon. Banksy kreeg er 8,5 miljoen voor. En hij gaf mij mijn kunstzinnige zelfvertrouwen weer terug. Ik zag ook andere dingen dan Monet.
Het bericht Monet, Banksy en Knöldert verscheen eerst op Opinie in Salland.
Ga voor meer info naar www.Salland1.nl
Het bericht Monet, Banksy en Knöldert verscheen eerst op Salland TV.