De N35 tussen Wijthmen en Nijverdal wordt steeds drukker, en dat leidt tot onveilige verkeerssituaties. Daarom kan er tot en met 16 april een zienswijze worden gegeven over de verschillende oplossingen die worden onderzocht om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming daar te verbeteren. In jouw zienswijze mag je ook eigen ideeën inbrengen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Ook worden er inloopbijeenkomsten gegeven voor meer informatie.
1: De eerste oplossing heet het ‘nul-alternatief’. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de vraag: wat als de weg hetzelfde blijft? Er wordt bekeken wat er gebeurt als er helemaal geen nieuwe infrastructurele maatregelen worden genomen. De situatie blijft dus ongewijzigd: het blijft een gebiedsontsluitingsweg met gelijkvloerse kruisingen, erfaansluitingen en verkeerslichten. Op het overgrote deel van de N35 blijf je 80 km/u rijden en in Mariënheem blijft de maximumsnelheid 50 km/u.
2: De tweede oplossing heet het ‘nul-plus-alternatief’. Bij dit alternatief wordt onderzoek gedaan naar de vraag: wat als we alleen de huidige weg verbeteren? Er wordt gekeken naar wat er gebeurt als de huidige weg verbeterd wordt zonder de capaciteit te wijzigen. Dat betekent dat er verbeteringen worden aangebracht zonder het wegtype te veranderen. Deze blijft een gebiedsontsluitingsweg; een weg die een verbinding vormt tussen erftoegangswegen en stroomwegen.
3: De naam van de derde en laatste oplossing is het ‘BO-MIRT-alternatief’. Dit staat voor Bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. De vraag die bij deze oplossing hoort: wat als we van de N35 een weg maken die goed en vlot doorstroomt? Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om van de N35 een stroomweg te maken; een goed doorstromende weg met twee enkele rijbanen. Het zijn wegen waarvan de rijbaan gescheiden zijn door bijvoorbeeld een geleiderails in het midden of een brede groene berm. Vaak mag je er 100 km/u rijden. Het onderzoek gaat over oplossingen, die alternatieven worden genoemd, voor de lange termijn. Oftewel na 2030. Volgens het ministerie wordt er op dit moment ook gewerkt aan korte termijn oplossingen. De provincie Overijssel en Rijkswaterstaat werken hieraan samen met de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen.
Voorkeur voor meest ingrijpende maatregelen
De minister van IenW en de provincie Overijssel hebben een voorkeur voor het derde alternatief. Het ministerie van IenW geeft ook aan dat dit alternatief de meest ingrijpende maatregelen omvat. Er wordt hierbij onder andere onderzocht wat het betekent als de weg tussen Wijthmen en Raalte wordt aangepast naar een stroomweg, er een nieuwe stroomweg wordt aangelegd rondom Mariënheem, de kruisingen bij de Tunnelweg en de N348/Ommerweg worden aangepast en er een ongelijkvloerse spoorkruising bij Mariënheem wordt aangelegd.
Budget
Ondanks dat het derde alternatief een voorkeur heeft, kunnen met het huidige budget niet alle maatregelen worden gerealiseerd. Het onderzoek is gestart met een budget van 200 miljoen euro, gefinancierd door het ministerie van IenW en de provincie Overijssel. In de komende fase beoordeelt de projectgroep de alternatieven meer in detail en maken ze een nieuwe kostenraming. Daarna wordt alle informatie samengebracht, zodat de minister een voorkeursbeslissing kan nemen.
Mening geven over de oplossingen
Reageren op de plannen kan op drie manieren, ook als er bijvoorbeeld iets over het hoofd is gezien.
– online via deze link;
– mondeling, bijvoorbeeld bij een inloopbijeenkomst of door een afspraak te maken met het projectteam via het ministerie van IenW;
– per post naar het ministerie
Inloopbijeenkomsten
Het projectteam geeft twee inloopbijeenkomsten aan belangstellenden en belanghebbenden over het project, de verschillende oplossingen, de manier waarop de milieugevolgen worden onderzocht en hoe je daarop kan reageren. De eerste vindt plaats op 12 maart vanaf 18:30 tot 21:00 uur in De Schalm in Mariënheem. De tweede op donderdag 21 maart vanaf 18:30 tot 21:00 uur in Restaurant de Mol in Zwolle.
Powered by WPeMatico