Je kunt het zo gek niet bedenken of het heeft in de toiletten van treinen gelegen; van broodjes shoarma tot schoenen. De voorwerpen die mensen proberen door te spoelen leiden vaak tot verstoppingen, met onbruikbare toiletten tot gevolg. Om dit en andere problemen tegen te gaan, start Keolis Blauwnet deze week met een proef waarmee problemen sneller verholpen kunnen worden.
De proef bestaat uit stickers met een QR-code. Deze zijn geplaatst op alle toiletdeuren in de treinen. Als er dus iets met het toilet aan de hand is, kan er een melding van gemaakt worden door de QR-code met de telefoon te scannen. Zo hoopt de treindienst eerder op de hoogte te zijn van eventuele problemen en deze ook sneller te verhelpen. Het gaat hierbij echter niet alleen om verstoppingen.
Kort formulier: Want werkt het toilet niet goed, is er iets kapot of is het toilet vies? Ook dan kan de reiziger via de QR-code direct een melding maken. “De QR-code leidt naar een pagina met een kort formulier. Daar kan de reiziger aangeven wat er met het toilet aan de hand is. Hoe sneller een formulier ingevuld en verstuurd wordt, hoe sneller Keolis Blauwnet op de hoogte is en het probleem kan oplossen”, laat de regionale vervoerder weten.
Reactie komt vóór de zomer: De vorige maand werd al bekend dat reizigers de toiletten in treinen niet altijd even netjes achterlaten en er daardoor geen gebruik van kunnen maken. Daarnaast zijn er op sommige stations überhaupt geen toiletten waar mensen (na sluitingstijd) naartoe kunnen als treinen uitvallen. Raadslid Bert Terlouw vroeg er namens de fractie van Burgerbelangen aandacht voor. Volgens hem moet er een structurele oplossing komen. De wethouder neemt dit mee in haar overleg met ProRail en de Provincie Overijssel en bevestigt dat er voor de zomer een reactie komt naar de gemeenteraad.
Powered by WPeMatico