Bron: RTL Nieuws/LinkedIn
“Vroeger zei mijn vader altijd: Eerst sparen, dan kopen”, vertelt bedrijfsleider Jeroen te Wierik van online webwinkel Azerty in Raalte uit op het platform LinkedIn.
Het artikel op RTL Nieuws, waarin staat dat steeds meer jongeren in de problemen komen bij het kopen op afbetaling, heeft zijn aandacht getrokken. In dit artikel staat onder meer dat 1 op de online shoppers die kiezen voor uitgestelde betaling te maken krijgen met aanmaningskosten. Boetes van 15 tot 40 euro zijn het verdienmodel voor betaalsystemen zoals Klarna.
Het wordt steeds normaler om een online bestelling niet meteen te betalen, maar om de rekening pas weken later te voldoen via een betaalservice. Uitgesteld betalen of buy now pay later (bnpl) wordt het genoemd. Vier van de tien online consumenten heeft er dit jaar al zeker één keer gebruik van gemaakt, zegt de Autoriteit Financiële Markten senior toezichthouder Daniëlle de Jager van de AFM tegen het RTL Nieuws.
Dat betalingsproblemen onderdeel van het verdienmodel zijn, schuurt met de vrijstelling die deze apps nu krijgen binnen de kredietwetgeving, zegt De Jager. Uitgesteld betalen is juridisch gezien geen krediet omdat het renteloos is en binnen drie maanden terugbetaald moet worden. Toezicht van het Bureau Kredietregistratie (BKR) ontbreekt dan ook. Hierdoor ontstaat ook een risico dat BNPL-gebruikers schulden gaan stapelen, zoals rood staan of een creditcardschuld, waarschuwt De Jager.
Dat betalingsproblemen onderdeel van het verdienmodel zijn, schuurt met de vrijstelling die deze apps nu krijgen binnen de kredietwetgeving, zegt De Jager. Uitgesteld betalen is juridisch gezien geen krediet omdat het renteloos is en binnen drie maanden terugbetaald moet worden. Toezicht van het Bureau Kredietregistratie (BKR) ontbreekt dan ook. Hierdoor ontstaat ook een risico dat BNPL-gebruikers schulden gaan stapelen, zoals rood staan of een creditcardschuld, waarschuwt De Jager.
Een flinke betalingsachterstand, en dan?
Ook Geldfit krijgt veelal te maken met mensen die in de problemen raken. Via geldfit.nl of het telefoonnummer van Geldfit 0800-8115 ontdekken mensen direct welke stappen zij kunnen zetten voor hulp bij financiën. Frederieke Kokol van Geldfit hoort van medewerkers soms schrijnende verhalen. “Laatst vertelde een jongere dat de schuld tot €2200 euro was opgelopen en dat ze geen mogelijkheden zag deze te betalen. Het is voor iemand met een redelijk inkomen even op een houtje bijten en dan ben je redelijk snel uit te zorgen, maar voor een jongere is dat veel ingewikkelder, met een lager inkomen kom je niet snel erbovenop en heb je een goed advies nodig.”
Er zit vaak meer achter
De medewerkers van Geldfit bieden in eerste instantie en luisterend oor en zoeken met de hulpvrager naar verschillende opties om het probleem op te lossen. “Vaak zijn mensen niet op de hoogte van regelgeving hoe ze dit zelf aan kunnen pakken, betalingsregelingen, toeslagen waar je mogelijk recht op hebt of hulp via andere wegen. We hebben veel contact met instanties, zoals zorgverzekeraars en gemeenten. Vaak blijkt er meer achter te zitten dan die ene aanmaning en we kijken naar de langere termijn in plaats van het probleem op dat moment. Iedereen kan gebruikmaken van Geldfit via de website www.geldfit.nl. Ook kan iedereen anoniem bellen naar 0800-8115 voor persoonlijk advies. Ook als je bijvoorbeeld vragen hebt over de energierekening of als je je zorgen maakt. Via https://geldfit.nl/jongeren/ staan een aantal tips waar je als jongere op kunt letten.
Boter bij de vis
Jeroen Te Wierik van Azerty weigert in ieder geval aan het uitgestelde betaalcircus mee te werken en zegt op LinkedIn vaak genoeg benaderd te zijn door payment services. “Zij geven aan dat er een flink rendement in zit, wel 20%, maar ik heb liever duidelijkheid naar de klant. Wij leveren een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar willen wel boter bij de vis,” aldus Te Wierik.
Strengere regelgeving voor Buy Now, Pay Later-apps ligt op tafel in Brussel, maar het kan nog jaren duren voordat de diverse instanties en EU-lidstaten het hierover eens zijn. De AFM is groot voorstander van extra wetgeving om consumenten te beschermen tegen de risico’s van uitgesteld betalen.